Stomp

STOMP er et godt gennemprøvet koncept til at bringe mennesker sammen og arbejde fælles.

Historien bag Stomp

STOMP er et godt gennemprøvet koncept til at bringe mennesker sammen og arbejde fælles. Stomp går i sin enkelhed ud på at lave musik på alle de ting, vi omgiver os med til daglig. Der er nemlig lyd i alt, og der er musik i alt, hvad der er lyd i.

 

Ordet STOMP refererer til den engelske gruppe, der blev grundlagt i 1991 af Luke Creswell og Steve McNicholas, men det at lave musik på utraditionelle instrumenter er lige så gammelt som musikken selv. 

 

STOMP er resultatet af et langvarigt samarbejde mellem to mænd, Luke Cresswell og Steve McNicholas. Selvom showgruppen blev udviklet i Brighton, England (1991), begynder dens historie ti år tidligere, da de to arbejdede sammen for første gang.

STOMP skabt af Luke Cresswell og Steve McNicholas. Foto af Steve McNicholas
STOMP skabt af Luke Cresswell og Steve McNicholas. Foto af Steve McNicholas.

Før STOMP mødte Luke og Steve hinanden i 1981, da de var medlemmer af gadebandet Pookiesnackenburger og teatergruppen Cliff Hanger.

 

Disse to organisationer producerede musikalske komedier til Edinburgh Festival. Efter at have oplevet succes på festivalen i 1980’erne udviklede Pookiesnackenburger en reklame for Heinken, som blev modellen for den berygtede skraldespandsdans, som publikum kender fra showet.

 

I 1986 producerede Luke og Steve en kort, perkussiv film til Bette Midlers HBO-specialprogram “Mondo Beyondo” – det blev en succes! I resten af 1980’erne og begyndelsen af 1990’erne arrangerede duoen flere store udendørs events, der demonstrerede deres talent for at sammensætte perkussive orkestreringer.

I 1991 finansierede og instruerede Luke og Steve den oprindelige STOMP-produktion. Forestillingen begyndte med en række forpremierer på Bloomsbury Theatre i London efterfulgt af en premiere i Edinburgh, hvor den blev en stor succes. Med otte medvirkende turnerede forestillingen verden rundt fra 1991-1994 og blev rost til skyerne af kritikerne. Forestillingen sluttede sin treårige turné i London, hvor den modtog en Olivier-nominering for bedste underholdning.

 

I 1994 begyndte STOMP sin langvarige produktion på Orpheum Theatre i New York, hvor den vandt en Obie og Drama Desk Award for Most Unique Theatre Experience. Med en ny besætning til New York begyndte den oprindelige besætning en turné i Nordamerika, som blev så populær, at gruppen i 1995 lancerede yderligere to kompagnier til at turnere i USA.

STOMP skabt af Luke Cresswell og Steve McNicholas. Foto af Steve McNicholas.

STOMP har optrådt i adskillige reklamer, bl.a. for Coca-Cola, Target og Toyota. Gruppen blev så verdenskendt, at de i 1996 optrådte ved Oscar-uddelingen. I 1997 skabte og instruerede Luke og Steve Stomp Out Loud – en HBO-special, der indeholdt gruppens sceneshow med nyt materiale lavet specielt til tv – som blev nomineret til fire Emmy’er, herunder bedste instruktion og bedste art direction.

Efter 29 år på Broadway tændte STOMP en zippo lighter og fejede støvet op for sidste gang. Det langvarige show lukkede den 8. januar 2023 efter 13 forpremierer og 11.475 forestillinger. På trods af afslutningen i New York fortsætter turnéen den dag i dag med udsolgte forestillinger over hele verden.

 

Kilde: denvercenter.org

Stomp som Teambuilding

Stomp er et genialt koncept til at bringe mennesker sammen. Man behøver ingen forudsætninger eller instrumenter – man skal bare have en god instruktør og en vilje til at arbejde sammen og have det sjovt.

 

Når man arbejder med stomp og rytmetræning, træner man hjernens evne til at multitaske og afkode andres kropssprog og intentioner. Stomp er enormt godt til at træne kommunikative færdigheder uden at snakke sammen. Den nonverbale kommunikation gør, at man er nødt til at sætte sig i hinandens sted og forstå, hvad der skal foregå – alt sammen på et splitsekund, for musikken venter ikke på nogen!

 

Det giver mulighed for at nå ind til sin intuition og arbjede i fælles retning uden at skulle bruge tid på at analysere og stille spørgsmål.

 

Når man arbejder med teambuilding er det vigtigt at få alle til at føle sig trygge, ellers bliver både musik og arbejde noget værre rod. Derfor starter en stomp/teambulding/rytmeworkshop altid  blidt ud med små rytmer på krop og stemme, hvor folk får mulighed for at vænne sig lige så stille til formen.

EKSEMPEL PÅ PROGRAM TIL EN WORKSHOP

Alle workshops skræddersyes til det enkelte arrangement og deltagernes niveau, men en typisk opbygning på en 60 minutters stomp-workshop kan være:

FAQ - Ofte stillede spørgsmål

Nej! Workshoppens niveau bliver altid tilrettelagt efter deltagernes niveau. Jeg er trænet igennem mange år i at pejle mig ind på folks formåen og skifte plan, hvis det bliver for svært – eller for let.

Workshops kan foregå på dansk eller engelsk.

 en rytmeworkshop kan vare alt fra 10 minutter til flere timer. Et typisk forløb er dog 40-90 minutter.

Transport er inkluderet i det pristilbud, du får.

Udstyr til alle deltagere er inkluderet i det pristilbud, du får.

Pris afhænger af mange ting – varighed, lokation, antal personer osv. Kontakt mig, så finder vi en god pris, der passer jer.

 Ja, jeg har lavet workshops i Østrig og Tyskland. Kun fantasien sætter grænser.

Det kan vi sagtens. Hovedpersonen kan få lov at spille solo eller dirigere orkestret i en del af workshoppen. Jeg holder styr på det, så rytmen bliver på sporet.

Jeg medbringer alt udstyr til workshoppen.

Du skal sørge for et rum med god gulvplads, hvor vi har lov at larme lidt. Derudover er det en god ide med drikkevarer til deltagerne.

Ja, hvis vejret er til det. Det er dog godt med en nødplan i tilfælde af regnvejr.

Kontant på dagen eller på faktura på mail eller via EAN efter workshoppens afholdelse.

Kunsten at lave rytmer på dagligdags objekter.

Kunsten at lave rytmer på kroppen. Din krop er et trommesæt.

Nej. Man kan lave stomp i jakkesæt, balkjole og badetøj.

Nej, men alt for høje stiletter kan godt blive lidt udfordrende.